هوش مصنوعی (AI) تأثیر زیادی بر روی روند کار روزمره پزشکی دارد از آموزش پزشکی گرفته تا عملهای بالینی در رشتههای مختلف و در نهایت مراقبت از بیماران. با توجه به پذیرش گسترده و قریبالوقوع هوش مصنوعی در عملهای پزشکی، ضروری است که دانشکدههای پزشکی به استفاده از این فناوریهای پیشرفته در برنامه درسی خود بپردازند تا درمانگران آینده را تربیت کنند تا بتوانند بهراحتی این ابزارها را در عمل به کار بگیرند. چتباتها، سیستمهای هوش مصنوعی که برای پردازش و تولید زبان انسانی برنامهریزی شدهاند، در حال حاضر برای وظایف مختلف در آموزش پزشکی مورد ارزیابی قرار میگیرند. این مقاله به بررسی کاربردها و پیامدهای بالقوه چتباتها در آموزش پزشکی، بهویژه در یادگیری و تحقیق میپردازد. با قابلیتهایی مانند خلاصهسازی، سادهسازی مفاهیم پیچیده، خودکارسازی ایجاد کمکهای حافظه و عمل به عنوان یک معلم تعاملی و مرجع پزشکی در محل، چتباتها میتوانند درک، حفظ و بهکارگیری دانش پزشکی را در زمان واقعی برای دانشجویان بهبود ببخشند. در حالی که ادغام چتباتهای هوش مصنوعی در آموزش پزشکی مزایای زیادی دارد، مهم است که دانشجویان از این ابزارها به عنوان ابزارهای کمکی استفاده کنند و بهطور کامل به آنها تکیه نکنند. چتباتها باید به گونهای برنامهریزی شوند که به منابع پزشکی مبتنی بر شواهد ارجاع دهند و محتوای دقیق و قابل اعتمادی تولید کنند که با استانداردهای علم پزشکی، دستورالعملهای نوشتن علمی و ملاحظات اخلاقی مطابقت داشته باشد.
برای مطالعه کامل مقاله به لینک ذیل مراجعه فرمایید :
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37692629/