این مقاله به ما کمک میکند تا ایدهها و مشکلات خود را در قالب سوالات تحقیقی قرار دهیم و رویکرد مناسبی برای تحقیق خود انتخاب کنیم. همچنین، به درک چالشهای موجود در آموزش پزشکی، نحوه استفاده از چارچوبهای نظری برای راهنمایی تحقیقات کمک میکند و یک مدل کلی از رویکردهای مختلف تحقیقی را ارائه میدهد و امکان میدهد تا با توجه به نیازها و شرایط خود و بر اساس ترجیحات فردی و امکانات و محدودیتهای موجود، رویکرد پژوهشی مناسبی را انتخاب کنیم.
بخشهای بعد این راهنما، بر اساس مدل کلی رویکردهای تحقیق در آموزش پزشکی که "قطب نمای تحقیق" نامیده شده است، ساختار یافته است. هسته اصلی این مدل، چهارچوب نظری و مفهومی است که کلید هر جهتگیری است.
قطب نما چهار دستهی اصلی از رویکردهای تحقیق که هنگام مطالعه پدیده های آموزش پزشکی به کار میرود را نشان میدهد. این چهار دسته از رویکردهای تحقیق، ابزارهای مختلفی را برای پژوهشگران فراهم میآورند تا بتوانند به درک عمیقتری از پدیدههای مورد مطالعه در آموزش پزشکی دست یابند و به سوالات پژوهشی خود پاسخ دهند. هر کدام از این رویکردها مزایا و محدودیتهای خاص خود را دارند و انتخاب رویکرد مناسب بستگی به اهداف تحقیق و شرایط موجود دارد.
- مطالعات اکتشافی (Exploratory Studies)
این نوع مطالعات به دنبال کشف الگوها، ایدهها و فرضیههای جدید هستند. آنها اغلب در مراحل اولیه تحقیق انجام میشوند، زمانی که دانش کمی در مورد موضوع وجود دارد. هدف از این مطالعات، فراهم آوردن بینشهایی است که میتوانند به تعریف مسائل پیچیده و توسعه فرضیههای قابل آزمایش کمک کنند.
در مطالعات اکتشافی،مدلسازی (Modeling) به معنای ساختن یک مدل نظری یا مفهومی است که میتواند پدده های مورد مطالعه را توضیح داده و به پیش بینی روابط بین متغیرها کمک کند، این مدل ها میتوانند برای طراحی تحقیقات بعدی و توسعه فرضیهها استفاده شوند.
- مطالعات تجربی (Experimental Studies)
این مطالعات بر روی بررسی اثربخشی یک مداخله یا درمان خاص متمرکز هستند. آنها از طریق ایجاد یک محیط کنترلشده و استفاده از روشهایی مانند کارآزماییهای تصادفیسازیشده (RCT) به دنبال اثبات یا رد فرضیههای خاص هستند.
در مطالعات تجربی توجیه (Justifying)به معنای ارائه دلیل محکم برای حمایت از یک فرضیه است. این کار از طریق آزمایشهای کنترلشده و مداخلاتی که به منظور ارزیابی اثربخش یک روش یا درمان انجام میشود، صورت میگیرد.
- مطالعات مشاهدهای (Observational Studies)
این نوع مطالعات بدون دخالت مستقیم در محیط، به مشاهده و ثبت دادهها میپردازند. مطالعات مشاهدهای میتوانند شامل مطالعات مورد شاهدی، کوهورت و همبستگی باشند و به دنبال شناسایی روابط بین متغیرها هستند.
در مطالعات مشاهدهای پیشبینی(Prediction) به معنای استفاده از دادههای موجود برای پیشبینی رویدادها یا نتایج آینده است. این کار با شناسایی الگوها و روابط بین متغیرها در دادههای مشاهده شده انجام میشود.
- مطالعات ترجمهای (Translational Studies)
این مطالعات به دنبال تبدیل دانش تحقیقاتی به عملکرد بالینی یا آموزشی هستند. هدف از مطالعات ترجمهای، ارتقاء کیفیت مراقبتهای بهداشتی و آموزش پزشکی از طریق اعمال یافتههای تحقیقاتی در عمل و محیطهای واقعی است.
در مطالعات ترجمهای، اجرا(Implementing) به معنای بهکارگیری یافتههای تحقیقاتی در بالین یا آموزش است.
چهار مفهوم مدلسازی، پیشبینی، توجیه و اجرا برای فهم چگونگی طراحی و اجرای پژوهش در آموزش پزشکی هستند و به پژوهشگران کمک میکنند تا تحقیقات خود را با دقت بیشتری هدایت کنند و به نتایج معتبرتری دست یابند.
ترجمه و خلاصه سازی : خانم دکتر فرزانه صداقتکار
همچنین برای مطالعه و دانلود مقاله میتوانید روی لینک ذیل کلیلک کنید:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21854147