هسته تحقیقاتی آموزش علوم پزشکی

چگونه تحقیقات خود را برای یک مخاطب عمومی تنظیم کنیم؟

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

چگونه تحقیقات خود را برای یک مخاطب عمومی تنظیم کنیم؟

برای افزایش تأثیر تحقیقات خود، مهم است که با جامعه وسیع‌تری ارتباط برقرار کرده و پیام خود را برای رسیدن به آن‌ها تنظیم کنید. شناسایی مخاطبان هدف، کلیدی است و می‌تواند شامل کارشناسان صنعت، تصمیم‌گیرندگان، رسانه‌ها، علاقمندان و عموم مردم باشد. اولویت‌بندی مهم‌ترین مخاطبان هدف می‌تواند با توجه به اندازه مخاطب و سطح علاقه‌مندی آن‌ها انجام شود، به‌طوری‌که بر روی افرادی تمرکز کنید که بیشتر احتمال دارد آثار شما را مشاهده یا به اشتراک بگذارند.

به‌روزرسانی شده در 7 دسامبر 2022

بسیاری از محققان کار خود را فقط برای جامعه علمی مهم می‌دانند و نگران اشتراک‌گذاری تحقیقات خود خارج از دایره همکاران نزدیک و علاقه‌مند نیستند.

با این حال، مهم نیست که چه تعداد استناد یا چقدر علاقه و شهرت در میان همکاران خود کسب می‌کنید، این تأثیر در مقایسه با تأثیری که می‌توانید در صورت جلب توجه جامعه وسیع‌تر به کار خود ایجاد کنید، ناچیز است. تأثیر تنها به استنادهای علمی مربوط نمی‌شود؛ بلکه به «تفاوتی که کار شما برای مردم عادی ایجاد می‌کند» نیز اشاره دارد. این موضوع شاید به‌طور قابل توجهی از استنادها مهم‌تر باشد!

احتمال زیادی وجود دارد که تحقیقات شما بر روی مخاطبان خارج از دنیای علمی تأثیرگذار و جالب باشد. کار شما می‌تواند بر روی سیاست‌های دولتی، فعالیت‌های صنعتی تأثیر بگذارد و حتی رسانه‌ها و عموم مردم را جذب کند.

اگر بتوانید این مخاطبان را شناسایی کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، می‌توانید تأثیر کار خود را چندین برابر کنید.

در این مقاله به دو راز کلیدی برای برقراری ارتباط موفق با عموم مردم می‌پردازیم: انتخاب مخاطب و تنظیم پیام برای رسیدن به آن‌ها.

شناسایی مخاطبان هدف برای تحقیقات خود

هرکس که ممکن است به کار شما علاقه‌مند باشد، جزو مخاطبان بالقوه شما محسوب می‌شود. شما، احتمالاً بیشتر از هر کس دیگری، می‌دانید که تحقیقات شما چگونه به دنیای اطراف آن ارتباط پیدا می‌کند. حالا به این فکر کنید که این کار به چه کسانی تعلق دارد. چه مخاطبان متفاوتی ممکن است به کاربردهای تحقیق شما علاقه‌مند باشند، به جز همکاران در حوزه کاری‌تان؟

مطمئناً نقاط تماس زیادی بین تحقیقات شما و مخاطب وسیع‌تر شما وجود دارد. تنها کافی است که درباره و کشف این ارتباط‌ها فکر کنید. در اینجا برخی گروه‌های کلی را در نظر بگیرید:

کارشناسان صنعت

کارشناسان صنعت معمولاً به تحقیقاتی که قابل کاربرد باشد، علاقه‌مندند. به عنوان مثال:

  • مقایسه‌های تحقیقاتی بین استحکام فنرهای فولادی و جوش داده‌های سنتی در ساخت‌وساز می‌تواند به ساختمان‌سازان و معماران در انتخاب روش‌های آینده کمک کند.
  • تحقیقاتی که بهترین فاصله کاشت بذر در ردیف‌های ذرت را مشخص می‌کند، می‌تواند به کشاورزان و مشاوران کشت در بهبود عملیات کشاورزی‌شان کمک کند.

تصمیم‌گیرندگان

تصمیم‌گیرندگان می‌توانند شامل رهبران در هر سطح دولتی باشند: ملی، استانی، محلی یا منطقه‌ای. همچنین می‌توانند شامل رهبران، مشاوران و دیگر کارکنان کلیدی در آژانس‌های دولتی مانند «سازمان حفاظت از محیط زیست» باشند.

برقراری ارتباط با این تصمیم‌گیرندگان می‌تواند روشی بسیار مؤثر برای ایجاد تأثیر برای تحقیقات شما باشد، زیرا آن‌ها می‌توانند از آن برای تغییر سیاست‌های عمومی یا حتی توسعه سیاست‌های جدید استفاده کنند.

رسانه

رسانه‌های علمی، تجاری یا سنتی نیز ممکن است به کار شما علاقه‌مند شوند. تقریباً هر حرفه‌ای یک مجله تجاری آنلاین دارد. مشابه با نحوه‌ی انتخاب مجلات هدف برای انتشار تحقیقات خود، به دنبال مجلات تجاری باشید که ممکن است به کار شما علاقه‌مند باشند.

اگر تحقیقات شما بر روی سلامت عمومی تأثیر بگذارد یا شامل یافته‌های نوآورانه و جالب باشد، ممکن است کار شما در رسانه‌های سنتی منتشر شود.

عاشقان و علاقمندان

در اینجا بر روی زمین، بخش‌هایی از عموم مردم وجود دارند که به گیاهان، حیوانات و دیگر موارد مرتبط با تحقیقات شما علاقه‌مندند.

و اگر گروه‌های علاقمند وجود داشته باشد، احتمال خوب وجود دارد که رسانه‌ها و کانال‌های اجتماعی وجود داشته باشند که بتوانید از طریق آن‌ها با این علاقمندان ارتباط برقرار کنید.

عموم مردم

شاید تحقیقات شما یک مسئله را پوشش دهد که می‌تواند به‌طور واقعی بر روی هر کسی در یک منطقه جغرافیایی تأثیر بگذارد، مانند یک ویروس بسیار قابل انتقال. مردم معمولاً به این موضوعات به شدت علاقه‌مند هستند. و اگر تحقیقات شما می‌تواند اطلاعاتی یا تأثیری بر سلامت عمومی داشته باشد، خواه مثبت و خواه منفی، بسیاری خواهند خواست که یافته‌های شما را بدانند.

اولویت‌بندی مخاطبان خود

حال که ایده‌هایی درباره اینکه تحقیقات شما به چه کسانی ممکن است مربوط باشد، دارید، باید مشخص کنید کدام یک از این گروه‌ها بیشتر به کار شما علاقه‌مندند.

برای متمرکز کردن تلاش‌های انتشار تحقیق و صرفه‌جویی در زمان، باید مخاطبان هدف مهم‌تر را انتخاب کنید.

چگونه می‌توانید اولویت‌های مخاطبین کلیدی خود را تعیین کنید؟ فرمول مشخصی برای این امر وجود ندارد. این بیشتر به قضاوت نیاز دارد. اما دو نکته کلیدی برای بررسی وجود دارد:

به اندازه مخاطب هدف خود توجه کنید

اندازه مخاطب می‌تواند در صورتی که بخواهید تحقیقات شما تأثیرگذار باشد، حیاتی باشد. هرچه اندازه مخاطب بزرگتر باشد، تأثیر آن بیشتر خواهد بود. اگر مجبور باشید بین یک رویداد انجمن ملی با 10,000 دانشمند اجتماعی یا یک گردهمایی کوچک از 500 سیاست‌گذار بهداشت عمومی برای ارائه کنفرانس بعدی خود انتخاب کنید، انتخاب منطقی برای تأثیر ممکن است کنفرانس علوم اجتماعی باشد.

به سطح علاقه‌مندی مخاطب هدف خود توجه کنید

استیو جابز، بنیان‌گذار و مدیرعامل معروف اپل، یک بار گفت: «یک خانه‌روی بسیار بهتر از دو دوضرب است.» به همین ترتیب، کیفیت مخاطب برای شما مهم‌تر از تعداد افرادی است که به آن‌ها دسترسی دارید.

به مخاطبینی که تحقیقات شما را جالب‌ترین می‌دانند، اولویت دهید. چرا؟ زیرا این افراد بیشتر احتمال دارد که به مقاله یا پیش‌نویس شما مراجعه کنند، آن را با دقت بیشتری مشاهده کنند یا آن را با دوستان یا همکاران خود در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

ارزیابی علاقه و ارتباط تحقیقات شما با گروه‌های دیگر همیشه آسان نیست، اما می‌توانید با در نظر گرفتن این که کدام گروه‌ها ارتباطات قوی‌تری با کار شما دارند، این کار را آسان‌تر کنید. به عبارت دیگر، از خود بپرسید: «کدام مخاطبان بیشتر تحت تأثیر کار من قرار خواهند گرفت؟»

به عنوان مثال، بیایید پیش‌نویسی درباره تحقیق بالینی با عنوان «ریسک‌ها و بارهای یک ساله بیماری قلبی عروقی جدید در COVID-19: نشانه‌های قلبی عروقی COVID طولانی» را در نظر بگیریم.

تمام محققان بالینی ممکن است به این پیش‌نویس تا حدودی علاقه‌مند باشند، اما در بین این جمعیت بزرگ، چه کسانی به شدت به آن علاقه خواهند داشت؟

پژوهشگران بالینی متمرکز بر بیماری‌های قلبی عروقی و ویروس‌شناسی می‌توانند از بهترین اهداف شما باشند. شاید جمعیت ویروس‌شناسان خیلی بزرگ باشد؟ در عوض بر روی افرادی تمرکز کنید که به مطالعه COVID-19 یا کروناویروس‌ها به‌طور کلی می‌پردازند.

به جغرافیای مخاطب خود توجه کنید

برای رسیدن به یک مخاطب با جغرافیای وسیع، تحقیقات شما نیز باید جذابیت جغرافیایی وسیعی داشته باشد. برای مثال، یک مطالعه در مورد عادات استفاده از اینترنت در استونی ممکن است فقط برای چند نفر خارج از استونی جالب باشد. اما یک مطالعه در مورد تغییرات اقلیمی به‌طور واقعی می‌تواند همه در جهان را تحت تأثیر قرار دهد.

کدام یک از این تحقیقات برایتان جالب‌تر خواهد بود؟ چیزی که بر روی شما تأثیر می‌گذارد یا چیزی که بر روی یک جمعیت خاص در صدها مایل دورتر تأثیر دارد؟ در اکثر موارد، مخاطبان خارج از جامعه تحقیقاتی خواهند خواست تحقیقاتی را بیاموزند که بر آن‌ها یا جامعه‌شان تأثیر بگذارد.

تنظیم پیام‌های شما

چگونه می‌توانید توجه مخاطب هدف خود را جلب کنید؟ با پیام‌گذاری مناسب. متأسفانه، احتمالاً یک چیز واحد وجود ندارد که بتوانید به تمام این گروه‌ها بگویید که توجه آن‌ها را جلب کند.

باید پیام خود را به هر گروه مجزا تنظیم کنید. این ممکن است daunting به نظر برسد، اما اگر می‌خواهید این بخش‌ها به کار شما توجه کنند اهمیت دارد. همچنین ممکن است بخواهید بیش از چند گروه بزرگ را انتخاب نکنید.

سوالاتی برای شناسایی ارتباط‌ها بپرسید

برای تنظیم پیام خود، باید ارتباطات بین تحقیقات خود و هر یک از مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای تنظیم پیام شما این است که برای هر گروه که هدف قرار می‌دهید، سوالات زیر را بپرسید و پاسخ دهید:

  • «چرا باید مخاطب الف به تحقیقات من اهمیت بدهد؟»
  • «تحقیقات من چگونه بر مخاطب الف تأثیر می‌گذارد؟»
  • «کدام جنبه‌های تحقیقات من برای مخاطب الف جالب خواهد بود؟»

پاسخ‌ها ممکن است برای هر مخاطب هدف متفاوت باشد.

حالا پیام خود را تنظیم و تقویت کنید

پس از شناسایی ارتباطات بین تحقیقات خود و مخاطبان هدف، زمان آن است که پیام‌های متناسب با هر یک از آن‌ها را ارائه دهید.

با مهم‌ترین پیام برای مخاطب خود شروع کنید

مردم مدت زمان توجه بسیار کوتاهی دارند و این مدت زمان در حال کوتاه‌تر شدن است. طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله تایم، انسان‌ها واقعاً مدت زمان توجه کوتاه‌تری نسبت به ماهی‌های طلا دارند. به همین دلیل باید با مهم‌ترین یا جالب‌ترین واقعیت، عدد یا قطعه اطلاعاتی که برای مخاطب هدف شما در دسترس است، شروع کنید.

به عنوان یک مثال، یک مخاطب هدف رایج برای دانشمندان کشاورزی کاربردی، کشاورزان هستند. فرض کنید شما در حال ترویج تحقیق خود در مورد یک شیوه جدید حفاظت محیطی هستید. کشاورزان خواهند خواست که پیام‌های کلیدی از تحقیقات شما را بدانند، نه جزئیات دقیق، روش‌ها و رویکردهای تحلیلی. تحقیقات خود را به‌طور مستقیم به مخاطب هدف خود ترویج کنید: آن‌ها از کجا اطلاعات خود را می‌گیرند؟ به انواع مقالات محبوب و پرخوانده که اخیراً در این گروه خاص منتشر شده‌اند نگاهی بیندازید تا در ترویج مستقیم کمک کند.

در مقابل، هنگامی که نتایج تحقیقاتی را برای همکاران خود در علم می‌نویسید یا در ارائه‌های کنفرانس شرکت می‌کنید، آن‌ها روش‌شناسی‌ها، محدودیت‌ها و سایر اطلاعات مرتبط با تحقیق شما را خواهند خواست قبل از این که یافته‌های کلیدی و نتیجه‌گیری‌ها را افشا کنید. این مناسب است اگر مخاطب در دسترس پژوهشگران باشد.

با این حال، هنگام انتشار تحقیقات برای مخاطبان حرفه‌ای و عمومی، برعکس عمل کنید. پیام‌های خود را با تمرکز بر یافته‌های کلیدی و نتیجه‌گیری‌های اصلی تحقیقات خود شروع کنید. این مخاطبان معمولاً زمان - یا علاقه - کافی به جزئیات علمی ندارند.

بر روی تصویر کلی تمرکز کنید

در داده‌های تحقیقاتی، اصطلاحات فنی یا جزئیات روش‌شناسی خود غرق نشوید.

یک راه برای اطمینان از قابل‌فهم بودن پیام‌های شما: آن‌ها را روی یک نوجوان آزمایش کنید. اگر پیام‌ها به قدری ساده باشند که یک نوجوان بتواند آن‌ها را بفهمد، شما آماده‌اید تا آن‌ها را به‌طور گسترده‌تری ارتباط برقرار کنید.

همچنین مهم است که به این فکر کنید که چگونه توضیح خواهید داد:

  • ارتباط، نه جزئیات سوال تحقیق و روش‌شناسی شما.
  • اهداف تحقیق شما، با استفاده از تشبیهات در هر کجا که ممکن است تا از اصطلاحات فنی خودداری کنید.
  • چرا تحقیقات شما جالب است؟ مشکل مورد نظر خود را برجسته کنید و آن را به ارتباط کار خود مرتبط کنید.

شما می‌توانید این نوع "پیش‌نویس آسان" را با استارتاپ‌ها که به دنبال سرمایه‌گذار بعدی خود هستند مقایسه کنید. با این حال، «انجمن آمریکایی زیست‌شناسی سلولی» خاطرنشان می‌کند که یک بیانیه متمرکز به اندازه‌ای کوتاه برای «پیشنهاد» زمانی که با کسی در آسانسور هستید، می‌تواند به شما کمک کند تا به سرعت و به‌طور مؤثری ارزش کار علمی خود را انتقال دهید.

پیش‌نویس آسان شما همچنین فرصتی برای تمرین بسیاری از نکات برجسته‌شده در بالا فراهم می‌کند.

به خاطر داشته باشید که احتمال بالایی وجود دارد که تحقیقات شما بر روی مخاطبان خارج از دنیای علمی تأثیر بگذارد و به جلب توجه آن‌ها علاقه‌مند باشد. شما می‌توانید با انتخاب مخاطب و تنظیم پیام خود برای رسیدن به آن‌ها، با موفقیت با عموم مردم ارتباط برقرار کنید.

 

مترجم: خانم مهندس محیا ایرانی

منبع : https://www.aje.com/arc/how-to-tailor-your-research-for-a-general-audience/

Please publish modules in offcanvas position.